Tämä foorumin on käytössä vain rekisteröityneille käyttäjille. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy nähdäksesi sivu.

Tervetuloa LILE ry:n keskustelufoorumille!!.

Foorumi on suljettu ulkopuolisilta, keskustelut näkyvät vain jäsenille.
Joten muistathan antaa rekisteröinnin yhteydessä LILEn jäsennumerosi sille varattuun kohtaan!

Foorumissa käydyt keskustelut ovat foorumin sisäisiä asioita, ei ulkopuolelle jaettavia.
Keskustelujen jakaminen ja kopioiminen foorumin ulkopuolelle on kiellettyä.
Foorumilla käydään avointa keskustelua, hyviä käytöstapoja noudattaen.

Tervetuloa Foorumin käyttäjäksi!

Toivottaa LILE ry
www.lile.fi

ps, esittelethän itsesi :)

Ruuan koko

Keskustelualue ruokalajeille, juomille sekä resepteille.
Mikkonen94
Käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2019 1:15 pm

Ke Elo 14, 2019 2:36 pm

Hei leikkauksesta on nyt 8 viikkoa ja syön kuusi kertaa päivässä. Kysymys on että kun syön iltapalan (ruisleipä, juustopala, kinkku pala) ruokavaaka näyttää painoksi 160-190g niin onko se liian suuri annos, minulle ei tule dumping oiretta noista eikä vatsaan satu mutta pelkään että tuo olisi liian suuri annos en halua että uusi vatsalaukku rupeaa laajenemaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Avatar
Bigi
Innokas
Innokas
Viestit: 221
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2018 6:22 am
Gender:

Ti Elo 20, 2019 9:14 am

Ei todellakaan ole liian suuri koko.
Vatsalaukku venyy jos vedät itsesi säännöllisesti superähkyyn tai litkit litrakaupalla juomia liian nopeaan tahtiin.

Mitään tarkkaa 2 dl rajaa ei ole olemassa, se on vaan suositus. Esim. keittoja voi mennä enemmän ja kevyitä liukkaita ruokia , mutta tuhdimpia ruokia sit taas ei.
5 leipää runsainen täytteineen on liikaa mutta 1-2 palasta nuorelle miehelle täytteineen on juuri sopiva.
Luepas Porcon päiväkirjoja. Hän söi aluksi ihan liian vähän ja painon lasku ehtyi koska energiaa tuli miehen lihaksistolle liian vähän. Hän joutui opettelemaan syömään enemmän.
Sä tarvitset energiaa laihtueaksiesi.
Jos et ole koskaan käyttänyt mitää kalorilaskuri sovelluksia niin suosittelen sinulle maksullista ( noin 5 e kuussa) Sulamoa tai maksutonta Fatsecrettiä.

Täyttämällä sinne nyt tietosi ja tavoitteesi ja päivittäisen ruokailusi , saat selkeän kuvan kuinka paljon energiaa TARVITSET ja kuinka paljon proteiinia, hiilareita ja rasvoja päivässä saat. Sillä kaikkia niitä me tarvitaan laihtuaksemme.

Tsemiä sinulle

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkonen94
Käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2019 1:15 pm

To Elo 22, 2019 7:48 am

Hyvä tietää.

Kiitos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkonen94
Käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2019 1:15 pm

To Elo 22, 2019 8:47 am

Laskin äsken minun päivittäisen energiasaannin. Saan tällä hetkellä 1400kcal - 1600kcal ja noin 110g proteinia, syön 6 kertaa päivässä, laitan alle minun päivän ruuat

6.00 Aamupala / Vitalinea juotava jougortti 1,5dl tai ruisleipä ja juusto

9.00 Välipala / proteini vanukas

11.00 lounas / Kanakeitto, Kalakeitto, Tummaa pastaa ja kanaa tai lihaa, salaatti

14.00 Välipala / proteini vanukas

17.30 Päivällinen / Kanakeitto, Kalakeitto, Tummaa pastaa ja kanaa tai lihaa, salaatti

20.00 Iltapala / 2 ruispalaa + 4 juustoviipaletta + 2 kinkkuviipaletta

Minun lähtöpaino oli 165kg ja maanantaina paino oli 124kg. Leikkauksen jälkeen on lähtenyt 10kg ja leikkauksesta on nyt 9 viikkoa aikaa.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Avatar
Bigi
Innokas
Innokas
Viestit: 221
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2018 6:22 am
Gender:

Pe Elo 23, 2019 9:18 pm

Tosi hyvältä näyttää.
Minähän en ole ravitsemusterapeutti joten en osaa antaa vertaistukea kuin sen verran mitä itse olen oppinut.

Sä syöt tosi hyvin nyt kun leikkuusta on noin vähän aikaa. Silti aika vähän.
Saisitko hiilareita lisättyä ruokavalioosi vaikka hedelmien tai marjojen muodossa, tai jäätelön heh.
Ja rasvaa sulla näyttäis olevan myös vähän.
Yksi helppo vinkki on hankkia blenderi ja tehdä itse rahka/hyvät maustamattomat jogurtit(kreikkalainen/islantilainen/sipoolainen), hedelmä/marja smoothieita. Niihin on helppo lisätä 1 rkl hyvää öljyä tai blendata mukaan pähkinöitä tai siemeniä tai avokadoa.

Leikatun elämässä vältellään ehkäpä noita pikaruoka rasvaisia ruokia mutta ei rasvoja enää. Leivän päälle hyvää sydänystävällistä margariinia, juhlahetkinä nautitaan voista, rypsi ja oliiviöljyt kasviksiin ja ruokiin ja omatekoisiin smoothiesiin.

Meinaan jos oot tosi pitkään tolla noin 1400 kalorinkin dietillä suhteessa sun ikään ja painoon, saattaa rasvan palaminen hidastua ja paino jumittaa turhan paljon. Jumittelu on muuten luonnollista.

Eli summa summarun, kannustelen sua syömään lähelle tonne 2000 kaloria koska olet nuori mies ja painoa on vielä tiputettavana.
Hyvin sä pärjäät ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkonen94
Käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2019 1:15 pm

Ma Elo 26, 2019 11:23 am

Kiitos tiedosta ja yritän lisätä vaikka hedelmän tai marjoja johonkin väliin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkonen94
Käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2019 1:15 pm

Ma Elo 26, 2019 2:47 pm

Hei onko light ja zero virvoitusjuomat pahaksi uudelle vastalle tuo on minua mietittänyt jo jonkin aikaa ja en ole löytänyt siihen vastausta

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Avatar
Bigi
Innokas
Innokas
Viestit: 221
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2018 6:22 am
Gender:

Ma Elo 26, 2019 5:39 pm

No eipä ne oo. Lähes kaikki me niitä harrastetaan, mut esim. mä en ees voinut ottaa mitään hiilihapollista lähes vuoteen leikkuusta. Jos juot niitä, niin muista hissukseen niinkuin muutkin juomat.
Tuolla ylhäällä tiedotteissa on meidän jäsenkirje, jossa lääkäri kirjoittaa juurikin makeutusaineista. Luepas se niin uskon että mieli rauhoittuu siltäkin osalta

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Vastaa Viestiin